Rauhnacht

Performancevideo, 2014, 8.30 Min., Farbe, Stereo, 16:9, HD(25p)
Performancevideo, 2014, 8.30 Min., Color, Stereo, 16:9, HD(25p)

[AFG_gallery id=’12‘]

Konzept & Video: Dennis Feser | mit Jelili Atiku | Auftragswerk steirischer herbst (2014) | Koproduziert von steitischer herbst (A), Goethe-Institut Nigeria (Ni) & Dennis Feser (D)

Concept & Video: Dennis Feser | Performed by Jelili Atiku | Commissioned by steirischer herbst (2014) | Co-produced by steirischer herbst, Goethe-Institut Nigeria & Dennis Feser

Watch a documentation of the installation in Antoniuskirche, Graz (A) by herbst.remixed:

Dank an Special Thanks to: Veronica Kaup-Hasler, Kira Kirsch, Johanna Rainer, Jakob Schweighofer, Kirsten Patent, Annika Strassmair, Andreas R. Peternell (steirischer herbst)
Marc-André Schmachtel (Goethe Institut Nigeria), Martin Baasch (Mousonturm Frankfurt), Hochschule RheinMain (Media: Conception and Production), Bettina Habsburg, Roswitha Orac-Stipperger, (Universalmuseum Joanneum), Franz & Michaela Hartner, Birgit Illmeyer (Hörndlalm), Nicole Zaiser, Rupert Lehofer & Karin Then

Please ask for a Password to watch the Preview-Version of the Performancevideo:

Srcoll down for the English synopsis and an interview with J. Atiku and D. Feser.

Die Faszination für Perchten, deren Erscheinungsformen und tiefere Bedeutung liegen der Videoarbeit „Rauhnacht“ von Dennis Feser zugrunde. Gemeinsam mit dem nigerianischen Performer Jelili Atiku spürt er unserer Auffassung von Identität, Authentizität und Natürlichkeit nach. In den Rauhnächten, so ein Volksglaube, sind die Gesetze der Natur außer Kraft gesetzt, die Grenzen zu anderen Welten stehen offen – Tiere sprechen und sagen die Zukunft voraus, gute und böse Geister ziehen durchs Land.
Feser arbeitet zwischen Performance, Video und Skulptur. Nicht zuletzt stehen von ihm entworfene, bizarre Kostüme, die er als Körpererweiterungen versteht, im Zentrum seiner Installationen. So setzt er sich skurril wie ironisch mit Identitätsmustern und der Idee des Natürlichen auseinander. Die Tradition des Perchtenlaufs ist zu Beginn des 19. Jahrhunderts entstanden und geht zeitlich einher mit der Verbreitung nationalistischer Ideen in Europa, als die Konstruktion von Volkszugehörigkeiten eine bedeutende Rolle spielte. Der volkstümliche Brauch hatte eine identitätsstiftende Funktion und sollte außerdem der Orientierung in der Zeit des Jahreswechsels dienen.
In Fesers installativem Performancevideo, gedreht in der Steiermark, werden Grenzen neu verhandelt: Die alpenländische Maskerade wird mit westafrikanischen Traditionen konfrontiert, der Einsatz der Maske verdeutlicht aktuelle Ängste und Befremdungen. Der Heimatbegriff und volkstümliche Identitätskonstruktionen werden unterwandert und müssen dem Blick des Anderen standhalten. (steirischer herbst 2014)

Dennis Feser’s video work “Rauhnacht”(„Twelfth Night“) centres on a fascination for Perchten and their manifestations and deeper meaning. Together with Nigerian performer Jelili Atiku he traces our perception of identity, authenticity and naturalness. According to popular belief, around the Twelfth Night the laws of nature are suspended, and the boundaries to other worlds stand open – animals can speak and predict the future, good and evil spirits roam the land. Feser works between performance, video and sculpture. A very important feature of his installations is the bizarre costumes he designs, which he sees as body extensions. In this way he conducts a strange and ironic examination into identity patterns and the idea of what is natural. The tradition of the Perchtenlauf, a winter procession of men in scary Perchten costumes, originated in the early 19th century and coincides with the spread of nationalistic ideas in Europe, when the construction of ethnicity played a significant role. This folk custom served to promote identity and was also intended to serve orientation at the time when the year turned. Shot in Styria, Feser’s installation performance video renegotiates borders: the Alpine masquerade is juxtaposed with West African traditions, the use of masks highlights current fears and alienations. The concept of homeland and constructions of folk identity are infiltrated and exposed to other’s perspective. (steirischer herbst festival 2014)

Interview

A Hybrid of the 21st Century: Austrian Alps and Styrian Folklore meet West-African Yoruba Culture

Inspirationen, Herausforderungen, Zusammenhänge und Hintergründe: Dennis Feser und Jelili Atiku im Gespräch über den Arbeits- und Rechercheprozess von „Rauhnacht“.

What was your inspiration for “Rauhnacht”? Dennis Feser: A few years ago in Brazil I grew interested in the influences of West African Yoruba culture in South American masks. When I visited the Volkskundemuseum in Graz, there was this Vogelpercht costume that reminded me of Yoruba masks. Folkloristic traditions may have some roots in medieval or even pre-Christian times. But what is interesting to me is that in Europe they had a veritable Renaissance in the 19th century during the development of the nation state. Traditional costumes and traditions were resurrected, revised and used to build a national identity, and I’m interested in both the differences and the common ground of these objects.

This is the reason for the collaboration with Jelili Atiku? Feser: Exactly – I invited Jelili as a West African performer because I wanted to work on the local tradition of Perchten in a prototypical setting like the Alps and crossbreed that with Jelili’s presence, to investigate links between different places, cultures and people.

Jelili, what does the use of a masks mean in your artistic practice? Jelili Atiku: A very central aspect of my work is the notion of decolonisation. I’m trying to borrow everything from the past, a past that I’ve been detached from. By using costumes that have a lot of influences from my Yoruba culture I try to remove the issue of identity and to put the focus on the artwork itself. A mask for a Yoruba person is not just an ordinary object to cover your face, it goes beyond that – the spirit of a person who died would remain in this object, it represents the ancestors. When Dennis invited me to perform in this project I was excited about the possibility to create a hybrid of cultures.

How did you create the costume for “Rauhnacht”? Feser: The costume is the concept. Usually for Perchten you would use a hairy, ugly frightening figure. For “Rauhnacht”, I wanted to make the audience feel insecure, without this notion of a shocking, creepy character. I came across the ”Schnabelperchten“, which exists in various cultures and has its European origins in old medieval plague masks – a famous one is the Venetian version. The people who cared for plague patients wore that mask stuffed with herbs, which purified the air and protected them from airborne infection. The custom of Perchten walking from house to house, ringing bells and collecting something to eat might date back to the Middle Ages, when doctors wearing a plague mask did the same thing for the plague victims. The costumes I create in my work are always filled with specific meanings, each addition helps me to tell a story.

Why did you choose the area around Tragöß and what was it like working there? Feser: I started with a location scouting, and after working in Brazil and Western Africa, the Alpine landscapes seemed like prototypes of traditional German- speaking identity politics. I was looking for “Seelenlandschaften”, in a classical romantic sense, that had a unique presence while being very surreal at the same time, and I found that at the Hörndlalm. In this setting the two of us relied completely on improvisation, focussing spontaneously on substantial objects or ephemeral occurrences. When you are completely focussed on a theme and you manage to stay open-minded, your perception changes. It’s like your surroundings are sweating out your piece.

> Review: der Standart (Wien)

 derStandart.at

Performance: Fremde Riten im Alpenland

Graz – Der deutsche Video- und Filmkünstler Dennis Feser spannt den Bogen seiner künstlerischen Arbeit von Berlin über Nigeria bis ins Alpenland: Der Brauch des Perchtenlaufs wird zum Mittelpunkt seines installativen Performancevideos Rauhnacht. Gemeinsam mit dem nigerianischen Performer Jelili Atiku widmet Fesser sich beim Steirischen Herbst der Traditionalität und Verortung.

Schon bei Fesers Wahl eines künstlerischen Mediums äußert sich ein Hang zu Fragen der Authentizität. In seinen Performancevideos spielt er mit deren vorgeblicher Einmaligkeit, die er durch Videoaufzeichnungen und mediale Nachbearbeitung dekonstruiert. So entfaltet sich etwa durch Zeitraffung die tatsächliche Bedeutung einer Performance. Das Rohmaterial wird erst durch den Schnitt zur konstruierten Realität.

Auch inhaltlich drehen sich Fesers Arbeiten um verschiedene Identitäten, wobei immer wieder Elemente der Volkskunst eine Rolle spielen. In performativer Auseinandersetzung mit alten Riten anderer – etwa afrikanischer – Kulturen wird das sogenannte Fremde relativiert und in ein Naheverhältnis zur europäischen „Hochkultur“ gesetzt.

Wiederkehrender Ausgangspunkt ist dabei der europäische Kolonialismus. In dem Performancevideo „organic“, bei dem sich Feser mit Pflanzen bedeckt und einkleidet, soll der „ethnografische Blick“ der Europäer thematisiert werden: Alles Fremde ist einerseits negativ und gefährlich konnotiert, gleichzeitig ist es Inbegriff der Sehnsucht. Das gefährliche Andere wirkt ebenso abstoßend wie anziehend.

Fesers Arbeit Rauhnacht für den Steirischen Herbst thematisiert den Perchtenlauf als Konstruktion von Volkszugehörigkeit: Die Angst vor den Perchten, dem personifizierten Bösen, schweißte die alpenländische Bevölkerung zusammen. Diese spezifische Funktion des Ritus konfrontiert der nigerianische Performer Jelili Atiku mit dem Blick des „Fremden“. Afrikanische Traditionen stoßen auf alpenländische Bräuche – und zeigen dabei zahlreiche Parallelen. (Lina Paulitsch, Spezial, DER STANDARD, 03.10.2014)